måndag 25 juni 2012

Bästa biffen hittills!


En helt egenkomponerad vegetarisk biffversion som blev riktigt lyckad! Jag skulle till och med kunna gå så långt som att säga att jo jag tycker nog faktiskt att detta är den godaste biffen som jag har gjort hittills. Tyvärr har jag tappat bort receptet men jag tror jag kommer ihåg nästan hur jag gjorde:

Mixa samman
- 2 burkar kikärtor (eller en dubbelstor burk, ca 500 gram avrunnet)
- 1 stor matsked jordnötssmör
- 2 ägg
- spiskummin
- timjan
- 2 tsk sambal oelek
- 2 stora nävar jordnötter
- 1 msk maizenamjöl
- 1 tsk bakpulver
- lite salt

Tillsätt jordnötterna på slutet, det är gott när det är lite krisp kvar i biffarna. Forma till lagom stora biffar och stek i några minuter på varje sida. 

Jag serverade med broccolimos i brist på blomkål och detta visade sig vara en riktig hit! (Ja broccoli är ALLTID gott!). Gör så här:
Koka fryst broccoli mjuk i saltat vatten. Mixa med stavmixer. Tillsätt smör, creme fraiche och mjölk till önska konsistens och smak. Salta och vitpeppra.


Sent from my Blackberry

2 kommentarer:

  1. Så bra m min ajfån :-)

    Har din blogg som inköpslista!!

    Är på Ica Delfinen just nu!

    KRAM Anna

    SvaraRadera
  2. Biffarna var jättegoda och broccolimoset en ny favorit!

    SvaraRadera